במערכת הביטחון ובפרקליטות חוששים שבית המשפט הבינ"ל בהאג ייחס לישראל רצח עם- עיתון הארץ

במערכת הביטחון ובפרקליטות חוששים שבית המשפט הבינ"ל בהאג ייחס לישראל רצח עם- עיתון הארץ > חדשות > Blog > ג'יאת' נאסר

דרום אפריקה פנתה להאג בדרישה למתן צו להפסקת אש ברצועה. משפטן בכיר לרמטכ"ל: יש סיכון ממשי למתן הצו, ישראל תהיה מחויבת לפסק־הדין.

במערכת הביטחון ובפרקליטות חוששים כי בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג ייחס לישראל רצח עם ברצועת עזה. זאת לבקשת דרום אפריקה, שפנתה לבית המשפט בסוף השבוע. ל"הארץ" נודע כי משפטן בכיר העוסק בנושא הזהיר בימים האחרונים בכירים בצה"ל, ובהם הרמטכ"ל הרצי הלוי, כי קיים סיכון ממשי שבית המשפט יוציא צו המורה לישראל להפסיק את האש, וציין כי ישראל מחויבת לפסיקות בית המשפט. בצבא ובפרקליטות כבר החלו להיערך להתמודדות עם התלונה, והיום (שני) יתקיים במשרד החוץ דיון בנושא. לדברי מומחים למשפט בינלאומי, ההליך עלול לקבע את הטענות לרצח עם מצד ישראל, ובכך להביא לבידודה המדיני ולחרם או לעיצומים כלפיה או כלפי חברות ישראליות.

להבדיל מבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, שמנהל הליכים נגד אנשים פרטיים, בית המשפט הבינלאומי לצדק עוסק בסכסוכים משפטיים בין מדינות. ישראל אינה מכירה בסמכותו של בית הדין הפלילי, שמנהל חקירה בחשד לפשעי מלחמה מצד ישראל והפלסטינים, לרבות במלחמה המתנהלת כעת. לעומת זאת, היא חתומה על האמנה נגד רצח עם, שמכוחה שואב בית המשפט לצדק את סמכותו לדון בתלונה שהגישה נגדה דרום אפריקה. לפי פסיקת בית המשפט, כל מדינה החתומה על האמנה רשאית להתלונן בפניו על מדינה אחרת, גם אם אינה נפגעת ממנה בעצמה.

לכתבה המלאה בעיתון הארץ בקישור הבא:

https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-01-01/ty-article/.premium/0000018c-c1a0-d4e1-ad8f-fdb1559e0000



להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *